tekst jednolity

Obwieszczenie nr 4/04
Rady Gminy Białe Błota
z dnia 27 marca 2014 r.

w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie Statutu Gminy Białe Błota

1. Na podstawie art. 16 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych ( Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 ze. zm.: Nr 117, poz. 676, Nr 232, poz. 1378 ) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity Statutu Gminy Białe Błota przyjętego uchwałą Nr XVIII/207/2008 Rady Gminy Białe Błota z dnia 26 marca 2008 r. (Dz. Urz. Województwa Kujawsko - Pomorskiego z 2008 r. Nr 67, poz. 1116) z uwzględnieniem zmian wprowadzonych: 
1) uchwałą Nr XXXIX/443/2009 Rady Gminy Białe Błota z dnia 26 listopada 2009 r. zmieniającą uchwałę w sprawie Statutu Gminy Białe Błota (Dz. Urz. Województwa Kujawsko - Pomorskiego z 2009 r. Nr 133, poz. 2384); 
2) uchwałą Nr RGK.0007.69.2011 Rady Gminy Białe Błota z dnia 28 kwietnia 2011 r. zmieniającą uchwałę w sprawie Statutu Gminy Białe Błota (Dz. Urz. Województwa Kujawsko - Pomorskiego z 2011 r., Nr 129, poz. 1109 ).
2. Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity uchwały nie obejmuje § 109 uchwały Nr XVIII/207/2008 Rady Gminy Białe Błota z dnia 26 marca 2008 r. w spawie Statutu Gminy Białe Błota (Dz. Urz. Województwa Kujawsko - Pomorskiego z 2008 r. Nr 67, poz. 1116 ), który stanowi: 
"§  109. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego.".
3. Obwieszczenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. 

 

Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota


Henryk Sykut
Załącznik do obwieszczenia:
plik do pobrania (173kB) pdf

Zmiany:

Uchwała Nr RGK.0007.164.2014
Rady Gminy Białe Błota
z dnia 30 grudnia 2014 r.

zmieniająca uchwałę w sprawie Statutu Gminy Białe Błota .

Na podstawie art. 18, ust. 2 pkt 1 i art. 40, ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym   ( Dz.U. z 2013 r. poz. 594 ze zm. poz. 645, poz. 1318, z 2014 r. poz. 379, poz. 1072) uchwala się, co następuje:

§ 1.  W uchwale Nr XVIII/207/2008 Rady Gminy Białe Błota z dnia 26 marca 2008 roku w sprawie Statutu Gminy Białe Błota ( tekst jednolity Dz. U. Nr 1260 z dnia 10.04.2014 r.) wprowadza się następujące zmiany:
1) § 19 ust. 3 otrzymuje brzmienie:   " 3 Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli, obwieszczeń i wniosków ma zastosowanie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał."
2) § 26 otrzymuje brzmienie: " § 26.1. Porządek obrad winien w szczególności obejmować:
1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji;
2) informację Przewodniczącego Rady o działaniach w okresie między sesjami; sprawozdanie o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał Rady Gminy;
3) podjęcie uchwał;
4) interpelacje i zapytania radnych;
5) odpowiedzi na interpelacje z poprzedniej sesji;
6) wolne wnioski i zapytania.
2. Ustęp 1 uchwały nie ma zastosowania w przypadku zwołania sesji w trybie art. 20 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym."
3) § 64 ust. 1 otrzymuje brzmienie: " 1. Przewodniczących komisji Rady Gminy powołuje i odwołuje Rada Gminy."
§ 2.  Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego.

 

Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota


Jacek Grzywacz


Uzasadnienie
W związku z koniecznością usprawnienia możliwości przeprowadzenia wyborów poszczególnych Przewodniczących Komisji Rady Gminy i doprecyzowania zapisu dotyczącego podejmowania przez Radę Gminy postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli, obwieszczeń i wniosków, a także uproszczenie przebiegu sesji zwoływanych w trybie art. 20 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, podjęcie niniejszej uchwały jest zasadne.

 

Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota


Jacek Grzywacz
Uchwała nr RGK.0007.143.2015
Rady Gminy Białe Błota
z dnia 8 grudnia 2015

zmieniająca uchwałę w sprawie Statutu Gminy Białe Błota .

Na podstawie art. 18, ust. 2 pkt 1 i art. 40, ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r., poz. 1515) uchwala się, co następuje:


§ 1.  W uchwale Nr XVIII/207/2008 Rady Gminy Białe Błota z dnia 26 marca 2008 roku w sprawie Statutu Gminy Białe Błota ( tekst jednolity Dz. Urz. Województwa Kujawsko-Pomorskiego Nr 1260 z dnia 10.04.2014 r.), zmieniony uchwałą Nr RGK.0007.164.2014 Rady Gminy Białe Błota z dnia 30 grudnia 2014 zmieniającą uchwałę w sprawie Statutu Gminy Białe Błota wprowadza się następujące zmiany: w  § 26 skreśla się pkt 6. 
§ 2.  Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego.

 

Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota


Jacek Grzywacz

Uzasadnienie
W Polsce w wyborach do rad gmin został zastosowany model demokracji pośredniej.
Demokracja pośrednia, inaczej zwana demokracją przedstawicielską jest rodzajem demokracji, gdzie decyzje podejmują przedstawiciele społeczeństwa wybrani w wyborach. Radni jako wybrani przedstawiciele mieszkańców gminy podejmują samodzielnie uchwały na sesjach rady gminy. Podejmowanie decyzji bezpośrednio przez obywateli poprzez ich udział w głosowaniu zastrzeżony został w innych sytuacjach np. na zebraniach wiejskich, w referendach. Radni zaś na sesji reprezentują mieszkańców, których bezpośredni udział w obradach sesji poprzez  możliwość bezpośredniego zadawania pytań, wniosków, składania oświadczeń, wygłaszania referatów nie jest wymagany przepisami prawa.
Udział mieszkańców w posiedzeniach rady gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminy obejmuje prawo obywateli do wstępu  na sesję rady gminy, uzyskania informacji w sprawach gminy w szczególności za pośrednictwem radnych.
W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały jest zasadne.

 

Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota


Jacek Grzywacz


Uchwała Nr RGK.0007.40.2016
Rady Gminy Białe Błota
z dnia 29 marca 2016 r.

uchylająca uchwałę zmieniająca uchwałę w sprawie Statutu Gminy Białe Błota .

Na podstawie art. 18, ust. 2 pkt 1 i art. 40, ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r., poz. 1515 ze zm. z 2015 r. poz. 1045 ,poz. 1890) uchwala się, co następuje:
§ 1. Uchyla się uchwałę Nr RGK.0007.143.2015 Rady Gminy Białe Błota z dnia 8  grudnia 2015 zmieniającą uchwałę w sprawie Statutu Gminy Białe Błota ( Dz. Urz. Woj. Kujawsko- Pomorskiego z dnia 16.12.2015 poz. 4503)  
§ 2.  Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego.

 

Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota


Jacek Grzywacz

Uzasadnienie
W związku z pismem Wojewody Kujawsko- Pomorskiego nr WNK.IV.4130.1.10.2016 z dnia 8 marca 2016 r. dot. wystąpienia nieprawidłowości przy zwołaniu sesji, która odbyła się 8 grudnia 2015 r.  konieczne jest uchylenie uchwały

 

Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota


Jacek Grzywacz


Uchwała nr RGK.0007.4.2018
Rady Gminy Białe Błota
z dnia 30 stycznia 2018

zmieniająca uchwałę w sprawie Statutu Gminy Białe Błota.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 i art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2017 r., poz.1875 ze zm.: poz.2232) uchwala się, co następuje:


§ 1.  W uchwale Nr XVIII/207/2008 Rady Gminy Białe Błota z dnia 26 marca 2008 roku w sprawie Statutu Gminy Białe Błota (tekst jednolity Dz. Urz. Województwa Kujawsko-Pomorskiego Nr 1260 z dnia 10.04.2014 r.), zmieniony uchwałą Nr RGK.0007.164.2014 Rady Gminy Białe Błota z dnia 30 grudnia 2014 zmieniającą uchwałę w sprawie Statutu Gminy Białe Błota , uchwałą  Nr  RGK.0007.143.2015 z dnia 8 grudnia 2015 r. zmieniającą uchwałę w sprawie Statutu Gminy Białe Błota, uchwałą Nr RGK.0007.40.2016 z dnia 29 marca 2016 r. uchylającą uchwałę zmieniającą w sprawie Statutu Gminy Białe Błota (Dz. Urz. Województwa Kujawsko-Pomorskiego Nr 117 z dnia 13.01.2015 r.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w §6 po pkt 12 dodaje się pkt 13 i 14 w brzmieniu:
„13) ustawie o samorządzie gminnym- należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2017 r., poz.1875 ze zm. poz.2232);
14) kodeksie postępowania administracyjnego - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2017 r. poz.1257)”;
2) w § 17 ust.1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Przewodniczący Rady zawiadamia Wójta oraz przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych o miejscu, terminie i godzinie rozpoczęcia sesji rady gminy, podając porządek obrad.
2. Informację o zwołaniu sesji zamieszcza się na tablicy informacyjnej Urzędu Gminy oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy, przy czym dodatkowo informacja może być również zamieszczona na stronie internetowej Gminy, jeśli taka strona jest prowadzona.”;
3) w §18 pkt 5 otrzymuje  brzmienie:
„5) zawiadomienie radnych, Wójta i przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy o zwołaniu sesji , w tym o miejscu, terminie i godzinie rozpoczęcia sesji, co najmniej na 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady Gminy, przy czym wskazany termin 7 dni nie dotyczy sesji zwoływanych na podstawie art. 20 ust.3 ustawy o samorządzie gminnym; do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.”;
4) po §18 dodaje się §18 a w brzmieniu: "18a.1. Zawiadomienie, o którym mowa w §18 pkt 5 zostaje dokonane poprzez:
1) doręczenie zawiadomienia w formie pisma lub jego odpisu w sposób wskazany w art. 42-44 kodeksu postępowania administracyjnego, za potwierdzeniem jego odbioru, z zastrzeżeniem, że doręczenie w sposób wskazany w art. 44 kodeksu postępowania administracyjnego uważa się za dokonane z dniem umieszczenia, w sposób wskazany w art. 44 §2 kodeksu postępowania administracyjnego, zawiadomienia o pozostawieniu pisma lub jego odpisu wraz z informacją o możliwości jego odbioru w miejscu określonym w §1 art.44 kodeksu postępowania administracyjnego  lub
2) przesłanie zawiadomienia za pomocą środków komunikacji elektronicznejw rozumieniu art. 2 pkt 5               ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usługdrogą elektroniczną (Dz. U. z 2017 r. poz. 1219) ,przy czym zawiadomienie uznaje się za dokonane , jeżeli zostało wysłane w taki sposób, że adresat mógł zapoznać się z jego treścią   lub
3) doręczenie zawiadomienia w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji      działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2017 r. poz. 570 ze zm.: poz.1579) w sposób wskazany w art. 42-44 kodeksu postępowania administracyjnego, za potwierdzeniem jego odbioru, z zastrzeżeniem, że doręczenie w sposób wskazany w art. 44 kodeksu postępowania administracyjnego uważa się za dokonane z dniem umieszczenia, w sposób wskazany w art. 44 §2 kodeksu postępowania administracyjnego, zawiadomienia o pozostawieniu przesyłki  (dokumentu elektronicznego) wraz z informacją o możliwości jej odbioru w miejscu określonym w §1 art.44 kodeksu postępowania administracyjnego lub
4) doręczenie w inny skuteczny sposób."
5) w §19 w ust.2 uchyla się pkt 5;
6) § 26 ust. 1 otrzymuje  brzmienie:
„1. Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1) informacje w sprawie uwag zgłoszonych do protokołu z obrad     poprzedniej sesji  ;
2) informacje Przewodniczącego Rady o działaniach w okresie między sesjami;
3) sprawozdanie Wójta z wykonania uchwał w okresie między sesjami;
4) podjęcie uchwał lub dokumentów określonych w §  19 ust.2 pkt 1-4 Statutu;
5) interpelacje radnych;
6) odpowiedzi na interpelacje z poprzedniej sesji.
7) wolne wnioski i zapytania.”;
7) § 27 ust.1  otrzymuje  brzmienie:
„1. Sprawozdanie o którym mowa w § 26 ust. 1 pkt 3 składa Wójt lub upoważniona przez niego osoba.”;
8) § 28 :
a) ust. 6 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:  "Odpowiedź radnemu na interpelację jest udzielona w formie pisemnej najpóźniej w terminie 21 dni od daty zarejestrowania jej przez Urząd Gminy."
b) po ust.9 dodaje się ust.9a w brzmieniu:    "9a. Osoby , które mają zamiar zadania pytania lub złożenia wniosku w punkcie porządku obrad określonym w §26 ust.1 pkt 7 powinny zgłosić taki zamiar do Przewodniczącego Rady Gminy od chwili otwarcia danej sesji najpóźniej do chwili otwarcia punktu porządku obrad poprzedzającego punkt „wolne wnioski i zapytania.”",
c) w ust. 10 zdanie drugie otrzymuje brzmienie: "Jeżeli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, to zostaje ona udzielona najpóźniej w terminie 14 dni od daty złożenia zapytania.„
9) w §30 uchyla się ust.5;
10) w § 44 uchyla się ust.2;
11) w § 50:
a) ust.1 otrzymuje brzmienie:
„1. Głosowanie jawne odbywa się poprzez podniesienie ręki, z tym że głosowanie jawne projektów uchwał i poprawek do projektów uchwał odbywa się poprzez podniesienie ręki i przy użyciu urządzeń elektronicznych rejestrujących indywidualne stanowisko głosujących radnych oraz polega na:
1) podniesieniu ręki oraz naciśnięciu przycisków urządzeń do głosowania ;
2) wyświetleniu wyników głosowania ze wskazaniem sposobu głosowania przez poszczególnych radnych i odnotowaniu ich w liście głosowań;
3) ogłoszeniu wyniku głosowania przez Przewodniczącego Rady, z zastrzeżeniem poniższych ustępów.”,
b) po ust.1 wprowadza się ust. 1a i 1b w następującym brzmieniu:
„1a. W przypadku wadliwego działania urządzenia lub urządzeń  elektronicznych , awarii urządzenia lub urządzeń elektronicznych lub innych przeszkód technicznych lub faktycznych uniemożliwiających lub utrudniających ich użycie Przewodniczący Rady zarządza głosowanie jawne projektów uchwał i poprawek do projektów uchwał bez użycia urządzeń elektronicznych. Głosowanie jawne odbywa się wówczas przez podniesienie ręki, a wynik głosowania zostaje utrwalony w liście głosowań załączonej do protokołu z odnotowaniem indywidualnych stanowisk głosujących.
1b. W przypadku zaistnienia sytuacji, o której mowa w ust. 1a w trakcie głosowania danego projektu uchwały Przewodniczący Rady może zarządzić  ponowne głosowanie jawne projektu uchwały lub poprawki do projektu uchwały przy użyciu urządzenia lub urządzeń elektronicznych lub zarządzić ponowne ich głosowanie bez urządzeń elektronicznych w sposób określony w ust. 1a.”,
c) ust.2 otrzymuje brzmienie:
„2. Głosowanie imienne w przypadkach określonych ustawowo odbywa się przy użyciu kart do głosowania, ostemplowanych pieczęcią Rady i podpisanych imieniem i nazwiskiem radnego.”.
12) w § 58 uchyla się ust.4;
13) w §64 ust.1 otrzymuje brzmienie:
„1. Do kierowania pracami komisji Rada Gminy powołuje spośród członków komisji przewodniczącego.”;
14) w §86:
a) ust.4 otrzymuje brzmienie:
„4. Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez przewodniczącego komisji, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz członków komisji wydelegowanych do przeprowadzenia kontroli.”,
b) uchyla się : ust.6, 7 i 8
15) w § 106 :
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Do publicznej wiadomości podaje się miejsce, termin, godzinę  rozpoczęcia sesji, porządek obrad sesji co najmniej na 3 dni przed rozpoczęciem sesji Rady Gminy .”,
b) po ust.2 dodaje się ust.2a w brzmieniu:
„2a. Do publicznej wiadomości podaje się miejsce, termin, godzinę  rozpoczęcia posiedzenia komisji rady gminy , porządek obrad komisji Rady Gminy co najmniej na 3 dni przed rozpoczęciem posiedzenia komisji Rady Gminy”,
c) ust.10 otrzymuje brzmienie:
„10. Zapis dźwiękowy z przebiegu sesji jest zamieszczany w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy.”,
d) uchyla się ust. 11 i 12.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego.

 
Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota


Jacek Grzywacz
 

Uzasadnienie
Zmiany w Statucie Gminy wynikają z konieczności dostosowania jego zapisów do nowych rozwiązań  informatycznych i wymagań praktyki. Komisja ds. zmiany statutu przygotowała propozycje niezbędnych zmian dotyczących regulacji tematyki statutu gminy.
Doprecyzowaniu uległy również zapisy dotyczące zwołania sesji w trybie art. 20 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym. Inne zmiany wynikają z potrzeby stosowania coraz lepszych rozwiązań praktycznych.
W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały jest zasadne.

Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota


Jacek Grzywacz
  


metryczka


Wytworzył: Magdalena Maison (27 marca 2014)
Opublikował: Magdalena Maison (2 kwietnia 2014, 08:38:10)

Ostatnia zmiana: Magdalena Maison (5 lutego 2018, 14:11:55)
Zmieniono: dodano zmianę uchwały

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 2245